Page 272 - Glasnik slavonskih muzeja br. 7 - 2019. g.
P. 272

Glasnik  slavonskih  muzeja                                                   Broj 7 (62), god. XXX./2019.




           Kao  što  je  već  spomenuto,  jedna  od  najvećih    vljenih pretežito u domaćim i stranim stručnim i
           zasluga Jelke Radauš Ribarić i kulminacija njezi-     znanstvenim časopisima ili posebnim publikaci-
           na rada u Muzeju bila je obnova zgrade Etno-          jama.
           grafskog muzeja 1972., i izvedba novog stalnog        U svojim radovima etnografski materijal vrednuje
           postava u čemu je zabilježen i doprinos njezina       i prezentira kao kulturno-povijesnu građu.
           supruga, akademika Vanje Radauša.
                                                                 Tumačenju određenih etnoloških pojava pristupa
           Njezina  suradnja  s  arhitektom  Aleksandrom         interdisciplinarno, tragajući za njihovim korijeni-
           Freudenreichom  rezultirala  je  prenamjenom          ma  ili  usporedbama  u  pojedinim  kulturnopo-
           određenih  prostora  u  zgradi  potrebnih  za  rad    vijesnim ili umjetničkim razdobljima. Iako su u
           administrativnog  i  stručnog  osoblja  i  prepara-   središtu njezina zanimanja bili tradicijsko odije-
           torskih radionica, kao i prostora za povremene        vanje i tekstilne izrađevine, u njezinim radovima
           izložbe.  Usporedno  s  građevinskim  poslovima       nalazimo i rasprave o različitim etnološkim tema-
           valjalo je voditi brigu o premještanju i čuvanju      ma važnim za pravilno vrednovanje hrvatske kul-
           cjelokupnog  muzejskog  fundusa,  istodobno           turne baštine. Važno je spomenuti što je o nje-
           osmisliti novi muzejski postav i pripremiti mate-     zinom  publicističkom  radu  zapisala  istaknuta
           rijal za izlaganje. U svim je poslovima ravnateljica   etnologinja Dunja Rihtman-Auguštin: “U radovi-
           imala značajnu podršku i pomoć cijelog kolekti-       ma i istraživanjima Jelke Radauš Ribarić polazište
           va, napose kustosa. Iako je realizacija novog po-     je etnološko ali analitički uvidi, hipoteze i zaklju-
           stava bila ekipni rad kustosa etnologa i konzer-      čci obilato posežu za saznanjima povijesti kulture
           vatora, ona se odvijala na temelju idejne konce-      i osobito povijesti umjetnosti. Od prof. Gavazzija
           pcije i pod stručnim vodstvom Jelke Radauš Ri-        (učitelja i velikog uzora) je razlikuje to što premda
           barić. U osmišljavanju zadatka svakako joj je po-     disciplinira imaginaciju, ipak je ne koči, te se usu-
           moglo  izvrsno  poznavanje  cjelokupnog  hrvat-       đuje zaključiti na mjestima gdje bi se on možda
           skog etnografskog materijala, a  posebice tada-       ustručavao. Uz poticaj da u znanstvenom istraži-
           šnjeg fundusa našeg Muzeja. Novi postav, koji je      vanju primjeni imaginaciju Jelka Radauš Ribarić
           prvenstveno imao zadatak predstavljanja tradicij-     uvijek je na vrijeme uspijevala obuzdati maštanje
           ske pučke kulture Hrvatske, bio je podijeljen u       u korist podataka tj. konačne znanstvene spozna-
           nekoliko cjelina, zadanih i rasporedom izložbe-       je” (Rihtman-Auguštin, 1996: 17).
           nog prostora.
                                                                 Znanstvena utemeljenost obrade istraživane gra-
           Prvo, a i brojna kasnija terenska istraživanja pro-   đe najbolje je došla do izražaja u tekstovima triju
           vela je u Istri, dijelom uz potporu Jugoslavenske     objavljenih knjiga: Vezak vezla (1973.), Narodne
           akademije znanosti i umjetnosti. Ondje je saku-       nošnje Hrvatske (1975.) – koja je tiskana uz hr-
           pila brojne predmete za zbirke Muzeja, izradila       vatski i na talijanskom, njemačkom i engleskom
           vrijedne bilješke i opsežnu fotodokumentaciju. To     jeziku, te Ženska narodna nošnja u Istri (1997.).
           joj je bila podloga za pisanje stručnih radova i,
                                                                 Posebno se treba osvrnuti na posljednji naslov, jer
           naposljetku, izradu doktorske disertacije Ženska
           narodna nošnja na poluotoku Istri 1965. godine.       između  tvrdih  korica  knjige  Ženska  narodna
                                                                 nošnja u Istri nalazi se slika cjelokupnog rada –
           Sudjelovala  je  i  u  terenskim  istraživanjima  na
           brojnim otocima, u slovenskom primorju, dubro-        istraživačkog, stručnog, znanstvenog, publicisti-
                                                                 čkog, koji obuhvaća dvije glavne teme njezinog
           vačkom  primorju,  cetinskoj  krajini,  Hrvatskom
           zagorju, Međimurju i Slavoniji.                       etnološkog zanimanja: područje Istre i narodno
                                                                 odijevanje, s kojima je započela svoj istraživački
           Dobro poznavanje fundusa Etnografskog muzeja          rad i kojima se neprekidno vraćala i ugrađivala
           i fundusa mnogih drugih muzeja, zbirki i crkvenih     nove kamenčiće u mozaik istarske kulture odije-
           riznica, uz brojna tematska terenska istraživanja     vanja. Rad je prvobitno bio rukopis doktorske
           osnovica su bogatog stručno-znanstvenog spisa-        disertacije  obranjene  još  1965.  godine.  Taj  je
           teljskog rada Jelke Radauš Ribarić. Njezin opus       rukopis, dopunjen novijim istraživanjima i spo-
           broji sedamdesetak bibliografskih jedinica obja-      znajama, objavljen tek 1997. godine i može se

                                                           - 272 -
   267   268   269   270   271   272   273   274   275   276   277