Page 277 - Glasnik slavonskih muzeja br. 7 - 2019. g.
P. 277
VII. In memoriam
Maja Žebčević Matić,
Gradski muzej Požega
IN MEMORIAM: ELEONORA GEBER, povjesničarka umjetnosti
(1937. – 2016.)
Teško bi nam bilo odvojiti dovoljno prostora za
navođenje svih nastojanja Eleonore Geber koje
su razdoblje njezinog mandata između 1975. i
1980. godine učinile „zlatnim dobom” požeškog
muzeja.
Premještanjem trgovačke tvrtke, muzej se kona-
čno proširio na drugi kat susjedne zgrade Spitzer,
dobivši zaseban ulaz i dragocjene sobe za kustose
te Galeriju starih majstora. Adaptiran je i neisko-
rišteni barokni podrum ispod glavne zgrade (73
2
m ) koji je postao atraktivni lapidarij za arheo-
lošku građu i prostor za povremene izložbe. Mu-
zej je dobio novu fasadu, krov, obnovljen je stalni
Eleonora Geber,
ravnateljica „zlatnog doba” požeškog muzeja postav i izložbene dvorane, u svim prostorijama
postavljeni su parketi i centralno grijanje. Inten-
U Požegi, 4. siječnja 2016. godine, u 79. godini zivirale su se muzejske akvizicije otkupom i dona-
života zauvijek nas je napustila Eleonora Geber, cijama. Nagli porast građe uvjetovao je i pronala-
ravnateljica „zlatnog doba” požeškog muzeja i ženje alternativnih rješenja za čuvanje građe pa
članica Upravnog vijeća Gradskog muzeja Pože- je krajem 1980. godine muzej dobio dislociranu
ga u dva mandata. čuvaonicu veličine 120 m .
2
Kada je kao nastavnica likovne kulture, 1975. Dolaskom Eleonore Geber povećava se i broj
godine naslijedila dugogodišnjega predanog stručnih muzejskih djelatnika. Uz arheologinju
ravnatelja Muzeja Požeške kotline Josipa Lang- Dubravku Sokač Štimac, s Eleonorom Geber
hamera, Eleonora Geber je zatekla brojne muzej- koja je, uz ravnateljski rad, diplomirala povijest
ske probleme koji su prijetili eskalacijom. Na- umjetnosti, muzej je dobio povjesničarku umje-
ime, sredinom sedamdesetih godina 20. stoljeća tnosti. Otvorilo se i radno mjesto za prvu etno-
kulminirao je problem nedostatnog prostora za loginju Vesnu Kolić Klikić te preparatora Ivana
rad muzeja, od premale i neadekvatne čuvaonice Štimca.
pa sve do zastarjelog stalnog postava bez umje-
tničkih djela. Posvećena svojoj novoj struci, Eleonora Geber
osniva Umjetničku i Kulturno-historijsku zbirku,
U jedinoj radnoj prostoriji boravili su svi tadašnji a prema koncepciji Tihomila Stahuljaka 1980.
zaposlenici (ravnatelj, kustos arheolog, admini- godine muzej na 64 m prvi puta dobiva Galeriju
2
strativna djelatnica i čistačica), dolazile su stran- starih majstora kao dio stalnoga izložbenog pro-
ke, čuvala dokumentacija i nalazila se knjižnica. stora pa je tako konačno barem malo ublažena
U želji da muzejskoj i lokalnoj zajednici osvijesti goruća potreba za prezentacijom vrlo vrijedne
neodrživo stanje u požeškom muzeju te rehabi- građe umjetničke zbirke.
litira njegovo pedesetogodišnje značenje i vrije-
dnost, na samom početku svog mandata, iako Uz sve nabrojane aktivnosti, ne zapuštaju se niti
sama nije potekla iz redova muzealaca, Eleonora arheološka istraživanja na lokalitetu Rudine,
Geber je u studenom 1975. godine u Požegi or- znatno se povećava izložbena djelatnost, a prvi
ganizirala vrlo uspješan „Simpozij o muzejskoj puta Eleonora Geber kao ravnateljica uvodi pe-
djelatnosti u Slavoniji”. dagoško-propagandnu djelatnost.
- 277 -