Page 101 - Glasnik slavonskih muzeja br. 7 - 2019. g.
P. 101

II. Djelatnost muzeja i galerija




         1915. godine odslušala i dobila ocjene iz školskih    Potom je veliki dio prostora planiran za krono-
         predmeta u toj slatinskoj školi. Tako je povijesna    loški povijesni razvoj – Povijest, do suvremenih
         funkcija zgrade iznjedrila muzeološku koncepciju      tema – Domovinskog rata. Prikaz počinje izlaga-
         stalnog postava.                                      njem najstarijih nalaza iz vremena pretpovijesti –
                                                               brončanodobne nalaze iz Nove Bukovice i Voći-
         Recenzent za povijesni dio koncepcije bio je dr.      na, antičke nalaze iz Sladojevaca, Bataluša, sre-
         sc. Zoran Grijak, iz Hrvatskog instituta za povijest   dnjovjekovne nalaze iz Čađavice, nalaze srednjo-
         u Zagrebu. Za oblikovanje likovnog dijela stalnog     vjekovne (12. st.) materijalne kulture iz Josipova
         postava izabran je likovni umjetnik Dražen Tro-       (nekad Ciganka).
         grlić, koji je predložio skicu rasporeda prostora, a   Postav  uključuje  opis  srednjovjekovne  crkvene
         koju  je  arhitektonski  oblikovala  dipl.  ing.  arh.
                                                               organizacije – uspostavu arhiđakonata Vaška, s
         Snježana Stipeč.                                      naglaskom na voćinsku predtursku utvrdu i crkvu
         Muzeološku koncepciju stalnog postava Zavičaj-        Blažene  Djevice  Marije  (15.  st.),  najznačajniji
         nog muzeja Slatina izradila je Dragica Šuvak, uz      spomenik graditeljske baštine u slatinskom kraju.
         mentorstvo dr. Žarke Vujić i predočila je na redov-   Naznačeno  je  vrijeme  osmanskog  vladanja
         noj sjednici Hrvatskog muzejskog vijeća Ministar-     (1543. – 1684.) koje je ostavilo živih tragova do
                                                               današnjih dana u nematerijalnoj – jezičnoj baštini
         stva kulture Republike Hrvatske u Zagrebu u rujnu
         2003. godine, na kojem je i prihvaćena.               slatinskog kraja. Naglasit će se velika doseljavanja
         Imenovano je povjerenstvo koje će pratiti rad izra-   tijekom 18. i 19. stoljeća, kad su vlasnici imanja
                                                               na  slatinskom  području  bile  vlastelinske  obitelji
         de  stalnoga  postava  u  sastavu:  dr.  Žarka  Vujić,
         Vinko Ivić, Ruža Marić, dr. Josip Balabanić, Maja     Pejačević (1750. – 1841.), Schaumburg – Lippe
         Juras, a kasnije umjesto nje, kao predstavnica Mi-    (1841. – 1911.) i Drašković (od 1911. godine do
         nistarstva kulture, Eva Brunović.                     Drugog svjetskog rata, tj. do nacionalizacije).
                                                               Najopsežniji je prikaz 19. i prve polovice 20. sto-
                   Razrada izložbenih cjelina                  ljeća kad je Slatina započela svoj gospodarski i
                                                               kulturni razvoj, ima najviše prikupljene građe iz
         Kao što je gore navedeno, nit vodilja koncepcije je   toga vremena. To je vrijeme stanovanja vlastelin-
         svjedodžba, odnosno školski predmeti odslušani i      skih  upravitelja  prikazano  ambijentalno  uređe-
         ocijenjeni upravo u toj školi 1915. godine, koji su   nom sobom. Izdvojen je dio ratnih zbivanja (Prvi
         ujedno i modul ili elementi prostorne organizacije    svjetski rat, Drugi svjetski rat) kad su se dogodile
         sa-držaja postava. Postojeći fundus Muzeja razvr-     najveće demografske i kulturološke promjene.
         stan je prema školskim predmetima: Narodni jezik,     Podatci vezani za vrijeme 19. i 20. stoljeća vezani
         Zemljopis, Povijest, Nauk vjere, Risanje slobodno,    su  uz  razvoj  gospodarskih  prilika,  društvenih
         Pjevanje, Prirodopis, Gospodarstvo i gospodarski      odnosa, napretka statusa grada, kulture, sporta i
         ručni rad dječaka, Ručni rad djevojčica, Kućan-       sličnih tema.
         stvo i higijena, Računstvo i geometrija, Krasnopis i   Povijesna slika Slatine uključit će i život u socija-
         Gimnastika.  Svaku  temu  prati  uvodna  legenda      lističkoj Jugoslaviji kad je Slatina imala ime Po-
         pisana  trojezično  –  na  hrvatskom,  engleskom  i   dravska Slatina. Završit će prikazom formiranja
         mađarskom jeziku.                                     samostalne hrvatske države, Domovinskim ratom
                                                               i naglaskom na doprinos 136. slatinske brigade i
         Prvi nastavni predmet s kojim se posjetitelj susreće
         na ulazu u stalni postav je Zemljopis, tj. Keleme-    poginulih  Slatinčana  oslobođenju  slatinskog
         nov glazbeni zemljopis, koji uvodi posjetitelja u     kraja, ali i ostalog dijela Hrvatske. (Naknadno je u
                                                               prizemlju, neposredno do prostorije Udruge ro-
         smještaj Slatine / Virovitičko-podravske županije i   ditelja  poginulih  branitelja  postavljen  na  puno
         Hrvatske  na  karti  svijeta.  Ta  karta,  osim  toga,   većem prostoru stalni postav Domovinskog rata
         prikazuje  zemljopisno  podrijetlo  (a  pripadajuća
                                                               na slatinskom području, otvoren 2014. godine).
         multimedija  i  ambijent,  kao  i  originalni  zvuk)
         egzotičnih  glazbenih  instrumenata  iz  donacije     Tema Nauk vjere / Vjeronauk govori o vjerskom
         uglednog glazbenika Milka Kelemena, rođenog u         životu  u  Slatini  i  prikazuje  ju  kao  većinsku
         Slatini 1924. godine.                                 rimokatoličku  (Župa  sv.  Josipa,  Župa  bl.  Ivana


                                                         - 101 -
   96   97   98   99   100   101   102   103   104   105   106