Darko Bavoljak: Izlozi
1. ožujka – 14. travnja2019.
U novoj seriji fotografija naziva Izlozi Darko Bavoljak prikazuje napuštene zagrebačke izloge, prostore propalih dućana i obrta i tako i sam stvara memorije prošlog, izgubljenog, možebitno i boljeg vremena na domaćem prostoru poharanom tranzicijom, lošim gospodarenjem ili pak možda samo već spomenutom neizbježnom mijenom. Time svoj rad svrstava pod novi fotografski žanr, popularan zadnjih godina, te nazvan 'ruins photography' ili 'ruin porn', koji se odnosi na fotografiju koja romantizira srušene, uništene, napuštene prostore, najčešće urbanističke prirode, a naslanja se na već ranije tendencije u starijim granama umjetnosti. Prema riječima samog autora: "Koncepcija izložbe proizlazi iz mojeg fotografskog istraživanja napuštenih poslovnih prostora u Zagrebu, a na neki način se nastavlja na ciklus Budućnost koji je dokumentirao ratom razorenu i napuštenu arhitektonsko/ industrijsku baštinu i Dubrava koji je dokumentirao grafitima devastirana pročelja zgrada i ostalog urbanog mobilijara koji je tek u zajedničkom postavljanju na izložbi iznjedrio novo značenje." Bavoljak prizore propasti estetizira do maksimuma, rezultat su oplošnjeni prikazi, fotografije fine, gotovo akvarelne estetike, prigušenog kolorita, koje graniče s apstrakcijom. Zatečeni prizori pogledom posvećenog, svjesnog i odgovornog promatrača-fotografa postaju ujedno i poligoni za suptilnu igru znakova. Bavoljak naime ne proziva glasno, njegove 'slike' nisu agresivne kao što je to njihov sadržaj. Upravo suprotno: one variraju od naizgled neutralnih apstraktnih monokroma ili geometrijskih apstrakcija do površina na kojima ostatak nekog natpisa, ili primjerice komadić osmrtnice, selotejpa ili plakata upućuje na promjene značenja prostora. Uvedena je kategorija vremena, trajanje koje obuhvaća sve etape postojanja snimljenog prostora: od onih prvotnih, kako sam autor naglašava, „prostora obrtnika, koji su godinama radili i omogućavali egzistenciju sebi i svojim obiteljima" pa sve do napuštenih, zjapećih rupa, čija se funkcija nestaje, dok (vanjsko) staklo izloga postaje primarnim nositeljem značenja, svojevrsnom gradskom oglasnom pločom, na koju svatko može nalijepiti vlastiti oglas ili već što mu se svidi. Čitav životni ciklus snimljenih prostora zbijen je u jednoj snimci.
Iz predgovora kustosice Ive Prosoli
Fotografije zagrebačkih izloga propalih i napuštenih dućana i obrta nastavak su i svojevrsna nadogradnja umjetnikovih ranijih ciklusa Budućnost (1994.), koji je dokumentirao ratom razorenu i napuštenu industrijsku baštinu, Putovanje (2014.) u kojem se putne panorame nižu kao prizori egzistencijalnog stanja, Dubrava (2016.) koji je dokumentirao grafitima devastirana pročelja zgrada te Žitnjak (2017.) gdje sama lokacija Galerije AŽ, točnije njezin ulaz i izlaz, postaje sadržaj rada. U svim navedenim ciklusima, jednako kao i u Izlozima, Bavoljakov pogled usmjeren je ka specifičnim lokalitetima koji emaniraju specifičnu atmosferu društvena trenutka. Ne komentirajući društveni proces kao uzrok slike, Bavoljak ukazuje na moment u kojemu je proces nestajanja započeo i klizi ka raspadanju u bezobličnost socijalne entropije, koja se, paradoksalno, za autora pojavljuje i kao neka nova mogućnost slike.
Anita Zlomislić, Centar za kulturu Novi Zagreb – Galerija Vladimir Bužančić
Darko Bavoljak rođen je 28. 3. 1961. g. u Zagrebu. Fotografijom se počinje baviti početkom osamdesetih, a prvu fotografiju objavljuje 1983. god u Poletu. Školovao se za filmskog snimatelja na Akademiji za kazalište film, i televiziju od 1984 do 1989.god. Tokom studija objavljuje fotografije u Poletu, Studenskom listu, Svijetu, Startu i mnogim drugim novinama i časopisima. Nakon studija snima dokumentarne i kratke igrane filmove između 1990 i 1992. god, a od 1990. se profesionalno bavi fotografijom.
Osim primijenjene fotografije, sudjeluje na mnogim skupnim i samostalnim izložbama u zemlji i inozemstvu, od kojih je najznačajnija samostalna izložba fotografija ciklusa Budućnost koja predstavlja Hrvatsku fotografsku scenu na manifestacijama Fotodifusione 1994 u Torinu, na kojoj sudjeluju najznačajniji evropski muzeji i galerije specijalizirani za fotografiju.
2006. godine snima i režira dokumentarni film Golotinja, Majka i Umjetnost o Antoniju Gotovcu Laueru.
Izložba je prije Osijeka bila predstavljena u Centru za kulturu Novi Zagreb – Galerija Vladimir Bužančić, u Galeriji Makina, Pula te u Gradskom muzeju i galeriji Jastrebarsko. Nakon Osijeka predstavlja se u Galeriji umjetnina Split i Magyar Műhely Galéria, Budimpešta.
Izložba se realizira sredstvima Osječko-baranjske županije.
Kustos koordinator:
Valentina Radoš, viša kustosica MLU