Page 107 - Glasnik slavonskih muzeja br. 7 - 2019. g.
P. 107

II. Djelatnost muzeja i galerija




          španjolskih fotoreportera, kao i fotografije iz tvr-  obitelji.  Tako  smo  vjerojatno  jedini  muzej  u
          tke Stengel & Co. sa sjedištem u Dresdenu.           Hrvatskoj koji ima albume fotografija s proslave
                                                               šezdeset godina carevanja Franje Josipa, a mo-
          Muzej posjeduje i velik broj privatnih fotografija   žda i jedini koji ima reprezentativnu knjigu cara.
          članova  obitelji.  Fotografije  članova  barunske
          obitelji  Prandau  i  grofovske  obitelji  Normann   Dva siva albuma Kaiser Huldigungs Festzug 1908.
          potječu iz 45 različitih fotografskih studija, iz deset   u tankim kartonskim koricama uspomena su na
          država i trideset gradova. Mnogi od tih fotografa    svečanost  povodom  šezdeset  godina  carevanja
          imali su poznate fotografske studije u kojima su     Franje Josipa. U oba albuma nalazi se po 35 foto-
          fotografirane mnoge poznate osobe iz znanosti i      grafija svečane povorke. U povorci su prikazane
          umjetnosti, ali i iz kraljevskih obitelji. Kod foto-  žive slike koje su predstavljale povijest Habsbu-
          grafa Carla Pietznera (1853. – 1927.), koji je foto-  rške Monarhije. Iza njih su išli predstavnici svih na-
          grafirao i samog cara Franju Josipa I., rađene su    cionalnosti carstva u narodnim nošnjama s gla-
          mnoge fotografije iz muzejske zbirke. Portret gro-   zbenim instrumentima.  Bilo  je  više  od  12  000
          fice Julijane Normann snimljen je u studiju Lud-     sudionika povorke (4000 u povijesnim slikama i
          wiga Grillicha (1855. – 1926.). Grillich je bio por-  8000 u nacionalnim skupinama). Događaj je pri-
          tretni fotograf koji je, između ostalog, portretirao i   vukao oko pola milijuna gledatelja. Mimohod po-
          Johanna Straussa, Johannesa Brahmsa i Sigmu-         vorke trajao je tri sata. Za umjetnički dojam povor-
          da Freuda. Treba spomenuti i fotografe kao što       ke bila je zadužena udruga mladih bečkih umje-
          su Károly Koller (1838. – 1889.), Borsos Josef       tnika  Hagenbund.  Hagenbund  je  bečka  umje-
          (1821. – 1883.) te Kallos Ozkar (1874. – 1955.),     tnička udruga koju su osnovali Heinrich Lefler i
          čije je fotografije objavljivao i „New York Times”.   Joseph  Urban  1900.  godine.  Udruga  je  imala
          Tu su i radovi iz fotostudija „Adeler”, ateljea prof.   odlučujući  utjecaj  na  umjetničkoj  sceni  između
          Fritza Luckhardta (1843. – 1894.) koji se specija-   1900. i 1938. godine u Beču i srednjoj Europi.
          lizirao za portrete slavnih, pogotovo umjetnika, te   Likovni umjetnik Heinrich Lefler bio je zadužen
          braću Winter.                                        za povijesnu scenografiju, a arhitekt Josip Urban
                                                                                       6
                                                               za dizajn i carsku tribinu .
          Imamo i  fotografije grofa Rudolfa Normana  iz
          fotografskih studija u Ateni, Kairu i Sevilli. Grof je
          fotografiran u narodnim nošnjama, a na fotogra-           Kapelica sv. Roka kao posljednje
          fiji iz Atene je datum 17. 2. 87. U Ateni je snimljen           počivalište plemenitaša
          i u studiju braće Rhomaides koji su poznati kao      Na Zelenom brijegu udaljenom kilometar od dvor-
          fotografi mnogih arheoloških lokaliteta. U Sevilli
                                                               ca nalazi se zavjetna crkvica sv. Roka s kriptom i
          je snimljen u ateljeu fotografa Rodrígueza (1863.    sedamnaest grobova s posmrtnim ostacima člano-
          – 1923.) koji je započeo svoju djelatnost u osam-    va obitelji Prandau i Normann. Kapelicu je izgra-
          desetim  godinama  19.  stoljeća  na  terasama       dio barun Ignaz Prandau, o čemu svjedoči latinski
          Alhambre. U svom fotografskom studiju fotogra-       tekst uklesan na pročelju. Kapela je prvobitno iz-
          firao je turiste obučene u povijesne kostime, a      građena kao zavjetna, Ignjatov sin barun Gustav
          prodavao je i razglednice kojima je bio autor. U     Prandau 1860. godine dao ju je temeljito obnoviti i
          Kairu je snimljen u poznatoj fotografskoj radnji     podzidati kriptu . U gornjoj lađi kapelice sv. Ro-
                                                                               7
          Stromeyer and Heymann koji se navode kao gla-        ka  smješten  je  Memorijalni  centar  podunavskih
          vni prodavači fotografija u turističkim vodičima     Švaba, jedini takav u Hrvatskoj.
          onog vremena za Egipat.

          Tijekom prve dvije ratne godine Prvoga svjetskog     5   Paušak, Mirjana i Najman, Stjepan. 2014. Odjeci Prvog
          rata, grofica Julijana Normann i njezine kćeri vo-     svjetskog rata u Valpovštini, katalog izložbe, Valpovo; Muzej
         dile su bolnicu Crvenog križa. Postoji nekoliko         Valpovštine.
                                                               6
         fotografija bolnice i ranjenika, a jednu je snimio       Paušak, Mirjana. 2017. „Fotografska baština iz ostavštine
                                             5
         Franjo Svirčević, fotograf iz Osijeka .                 grofovske obitelji Normann u Muzeju Valpovštine”, simpozij
                                                                 FBUM, Zagreb.
         Jedna od posebnosti našeg Muzeja nasljedstvo je       7   Lacković, Eduard. 2016. 220 godina kapelice sv. Roka u
         fundusa vlastelina koji su njegovali kult carske        Valpovu, Valpovo; Muzej Valpovštine.

                                                         - 107 -
   102   103   104   105   106   107   108   109   110   111   112